Bilutstillingen i München

  • Broom er på plass på bilutstillingen i München
  • Her følger vi presentasjonen av alle de nye og spennende bilmodellene
  • Årets utstilling er åpen for publikum fra 8. september

Viktige hendelser

    Chat med Brooms eksperter

    Takk for din melding!
    1. Profilbilde
      Broom07. sep 13:52
    2. Profilbilde
      Broom07. sep 13:51
    3. Profilbilde
      Magnus07. sep 12:48

      Hei! Hva med Nissan og Citroën? :-)

      1. Profilbilde
        Broom07. sep 12:48
        @Magnus - Ingen av dem er her, dessverre. Det er i det hele tatt langt færre bilmerker til stede i München, enn det vi er vant med fra de store bilutstillingene.
    4. Profilbilde
      Broom07. sep 12:47

      Mer om elektrisk G-Klasse.

      Den norske Mercedes-importøren har akkurat sendt ut pressemelding om bilen som heter Concept EQG - eller elektrisk G-Klasse som vi også kan kalle den. Her kan du lese hele meldingen: 
      7.9.2021 12:37:39 
      Med Concept EQG presenterer Mercedes-Benz en elektrisk utgave av terrengikonet G-Klasse. Konseptbilen kombinerer det umiskjennelige utseendet til G-Klasse, med utvalgte designelementer som er typiske for helelektriske modeller fra Mercedes-EQ. Terrengegenskapene til «G», som alltid har hatt høy standard, vil ikke bare finne veien inn i en alder av elektrisk mobilitet, men vil også bli utviklet ytterligere på noen områder. Concept EQG gir dermed en lovende forhåndsvisning av hva en Mercedes-Benz G-Klasse med elektrisk drivlinje vil være i stand til.
      Mercedes-Benz G-Klasse blir elektrisk med Concept EQG. Foto: Mercedes-Benz
      - Geländewagen har vært et ikon i over 40 år, og er en modell de aller fleste har et forhold til. Når Mercedes-Benz blir helelektrisk i 2030, er det fantastisk å se at legendariske G-Klasse fortsetter å være en del produktporteføljen, med terrengegenskaper en G-Klasse-kunde forventer, sier konserndirektør Kjetil Myhre i Mercedes-Benz Norge, hos Bertel O. Steen.
      G-Klasse helt siden 1979
      På verdenspremieren til den nåværende modellgenerasjonen av Mercedes-Benz G-Klasse i 2018, frembrakte Hollywoods store Arnold Schwarzenegger, stjernegjest og ivrig "G"-fan, et løfte fra daværende styreleder i Daimler AG, Dieter Zetsche. Den kommende elektrifiseringen av alle modellserier skulle selvfølgelig også inneholde G-Klasse. I underkant av tre og et halvt år senere gjør Mercedes-Benz godt på dette løftet og presenterer Concept EQG, en produksjonsstudie av en helelektrisk G-klasse.
      Opprinnelsen til den vellykkede modellen går tilbake til 1979. I over 40 år har eksteriøret til terrenglegenden kun endret seg marginalt, selv etter et omfattende redesign i 2018. Da fikk G-Klasse det største teknologiske spranget i modellens historie, men eksteriørdesignet ble bare forsiktig endret. Og det med god grunn, fordi de en gang rent funksjonelle komponentene hadde over tid blitt til ikoniske stilelementer. Disse inkluderer for eksempel de særegne dørhåndtakene, den karakteristiske lukkelyden, den robuste utvendige beskyttelseslisten, det synlige reservehjulet på bakdøren og de iøynefallende blinklysene foran.
      Concept EQG med velkjent designspråk
      Concept EQG fortsetter designtradisjonen til modellserien og kan ved første øyekast gjenkjennes som en G-klasse. Konseptbilen vedtar den kantete silhuetten, inkludert dens ikoniske elementer, men gir også et særpreg fra de helelektriske modellene. Eksempelvis byttes den klassiske beskyttelseslisten ut med belyste striper, som får Concept EQG til å skille seg ut visuelt. Skillekanten til den attraktive tofargede lakken strekker seg gjennom fronten, direkte under det overliggende panseret, og understreker dermed denne designfunksjonen enda tydeligere.
      Forfra ser Concept EQG kjent ut, ikke minst på grunn av de typiske runde frontlysene. I stedet for en klassisk grill, som på de tradisjonelle modellversjonene, har denne helelektriske varianten en kontinuerlig dyp svart panelgrill. Her lyser Mercedes-Benz-stjernen opp med 3D-effekt, og omringes av animerte mønster med runde firkanter, i en blåfarge som gir en visuell kobling til Mercedes-EQ-modellene.
      Concept EQG kjører på 22-tommers polerte aluminiumsfelger i et eksklusivt design. I stedet for det vanlige reservehjuldekselet er det en låsbar boks på bakdøren, som minner om en ladeboks. Denne kan for eksempel brukes til å lagre ladekabelen.
      Et annet høydepunkt er det flate takstativet i høyglanset sort farge, som med bokstaven "G" er umiskjennelig ovenfra. Den hvite LED-stripen som er integrert i frontkanten på takstativet, er en moderne tolkning av søkelyset som er uunnværlig for krevende terrengopplevelser, og understreker dermed alvoret i Concept EQG på dette området.
      En kompromissløs terrengbil på grunn av den elektriske drivlinjen
      Concept EQG er helt klart en "G". Ikke bare når det gjelder design, men også på grunn av dens indre verdier, noe som gjør den til en kompromissløs terrengbil. Chassiset fortsetter å være basert på den robuste rammen, og «G» fortsetter å være ekstremt kapabel for terrengkjøring. Den har uavhengig fjæring på forakselen, stiv bakaksel, og chassiset er nyutviklet for integrering av den elektriske drivenlinjen. Med fire individuelt kontrollerbare elektriske motorer i nærheten av hjulene, vil bilen tilby unike kjøreegenskaper både på veien og i terrenget. En girbar 2-trinns girkasse sørger for å møte de høye "G"-spesifikke terrengkravene med selvtillit.
      Den helelektriske versjonen av G-Klasse vil selvfølgelig møte den legendariske testbanen på det 1445 meter høye Schöckl-fjellet i Graz, mot slutten av utviklingen til en seriemodell. Den 5,6 kilometer lange ruten har alltid blitt betraktet som en av verdens største utfordringer for terrengbiler. Etter å ha gjennomført en vellykket runde, vil den elektriske "G" også kunne smykke seg med et «Schöckl proved»-kvalitetssertifikat som er obligatorisk for 463-serien. Og i likhet med sine fossile brødre, vil den også skinne med en klatrekapasitet på opptil 100 prosent på egnet underlag.
      Designfordelene ved den elektriske drivlinjen spiller også en fordel, noe som gjør den ideell for terrengkjøretøy. Batteriene er integrert i rammen og sikrer dermed et lavt tyngdepunkt. Med elektromotorene sitt momentane dreiemoment, kan et helelektrisk terrengkjøretøy som Concept EQG, og den senere produksjonsmodellen, skryte av enorm trekkraft og kontrollerbarhet, noe som også viser seg å være en fordel i bratte bakker og dype terreng.
    5. Profilbilde
      Broom07. sep 12:08

      Mye mer enn bare biler i München.

      Når du kaller det mobilitetsmesse og ikke bilutstilling, sier det seg vel selv at det er mer enn "bare" biler det handler om. Det er for eksempel massevis av sykler her.
      Polestar stiller med det vi kanskje kan kalle en slags mellomting. Her er litt om deres Re:Move prototype:
      Standardbatteriet på 2.2kWh gjør at Re:Move kan erstatte varebiler og redusere trafikk i byen, eller gi økte transportmuligheter til steder som mangler infrastruktur. 
      Det multi-funksjonelle elektriske transportmiddelet er kun 750mm bred, som gjør den perfekt til å bruke i sykkelfeltet, og den kan bære last opp til 180kg. Den er laget av lavkarbon-aliminium og har en elektrisk tilt-funksjon, som tillater kjøretøyet å «lene seg» i svinger. Dette øker både stabilitet og bevegelighet, og reduserer snuradiusen til kun syv meter.
      Skivebremser gir ytterligere dynamisk funksjonalitet, mens en dempet bakre svingarm er designet for førerkomfort. Lys er alltid på og forbedrer sikten for føreren, mens bremselys, valgfrie indikatorer og et horn bidrar til å sikre at kjøretøyet er synlig for fotgjengere og trafikk.
    6. Profilbilde
      Broom07. sep 11:10

      Men er det ikke..? JO!.

      Renault store nyhet i München er Megane E-Tech. Som navnet tilsier: Dette er rett og slett en elektrisk versjon av kompaktbilen Megane, nå som crossover.
      Men Renault leker seg litt også. Den legendariske småbilen 5 skal nemlig også bli elbil.  Den er en del av det Renault fiffig nok kaller "Renaulution" – som er deres ordspill på revolusjon (eller er det kanskje evolusjon?). Og det handler altså om elektrifisering. Syv nye, elektriske biler skal serveres innen 2025.

      Men selv om de er midt oppe i en revolusjon, har de altså ikke glemt røttene. Og Prototyp 5, har noen klare likhetstrekk med sine forgjengere. I tillegg er den full av sjarm. Vi kommer med video av den om ikke lenge. 

    7. Profilbilde
      Broom07. sep 10:44

      BMWs nye storselger.

      Det er ikke småtterier det vi nordmenn har kjøpt av dyre elbiler de siste årene. Her kommer en til, nemlig BMW iX. Langt på vei er dette elbil-versjonen av X5. BMW har ikke gått ut med noen offisielle salgstall, men vi vet at responsen fra norske kunder har vært mildt sagt god.
      Bilen er ventet til landet mot slutten av 2021. I mellomtiden har vi to litt spesielle bilder av den fra München her: 
      Foto: NTB Scanpix
      Foto: NTB Scanpix
    8. Profilbilde
      Thomas O. 07. sep 10:39

      Noe nytt om Toyota sin BZ4X, eller om Ford F150 Lightning har planer for Europa?

      1. Profilbilde
        Broom07. sep 10:39
        @ThomasO. - Nei, vi har dessverre ikke noe nytt å melde her. Toyota er ikke til stede her og ingen ny info ang F150 Lightning. Men der er vi på saken og skal følge opp!
    9. Profilbilde
      Broom07. sep 10:37
    10. Profilbilde
      Broom07. sep 10:37
    1. FacebookDel
    2. FacebookDel
    3. FacebookDel
    4. FacebookDel
    5. FacebookDel
    6. FacebookDel
    7. FacebookDel
    8. FacebookDel
    9. FacebookDel
    10. FacebookDel