Hevingen av Helge Ingstad

  • KNM Helge Ingstad forliste 8. november
  • Marinefartøyet fikk en 50 meter lang flenge i skroget
  • En gigantisk bergingsoperasjon av fartøyet er i gang. FOTO: NRK

Hevingen av Helge Ingstad

DIREKTE: Hevingen av KNM Helge Ingstad
Hva vil du se?
DIREKTE: Hevingen av KNM Helge Ingstad
  • DIREKTE: Hevingen av KNM Helge Ingstad
  • DIREKTE: Nyhetsstrømmen
  • Se de omfattende skadene på «Helge Ingstad»
  • Dette er feilene som ble gjort på broen på Helge Ingstad
  • Dette var det siste mannskapet gjorde før de forlot «Helge Ingstad»
  • De vanntette skottene på Helge Ingstad var ikke tette
  • Pål André Gustavsen (21) klatret opp på utsiden av fregatten i fart for å berge livet
  • Her sprenges torpedoene fra KNM Helge Ingstad

Viktige hendelser

    Spør en av TV 2s eksperter her

    Takk for din melding!
    1. Profilbilde
      TV 203. mar 23:26
      Del

      Fregatten Helge Ingstad framme ved Haakonsvern

      Fregatten forlot kaia på Hanøytangen ved 18.30-tiden og skulle etter planen komme til Haakonsvern innen midnatt. Transporten ble fulgt av fartøy fra Kystverket og Sjøforsvaret. 115 dager etter at fregatten havarerte i Hjeltefjorden, var skipet framme ved marinebasen klokka 22.30 søndag.

      – Nå blir lekteren fortøyd, før det blir gjort en formell overlevering av «Helge Ingstad» til eieren, opplyser hevingsleder Anders Penna i BOA til Bergens Tidende.

      Mandag holder Sjøforsvaret og Forsvarsmateriell en orientering for pressen om hevingsoperasjonen som nå er gjennomført og hva som blir veien videre for KNM Helge Ingstad.

      (©NTB)

    2. Profilbilde
      TV 203. mar 20:53
      Del
      KNM Helge Ingstad når den passerte Sotrabrua. Foto: Svein Erik Giskegjerde/TV 2
       
    3. Profilbilde
      TV 203. mar 19:05
      Del

      Fregatten Helge Ingstad på vei til Haakonsvern

      Fregatten forlot kaia på Hanøytangen ved 18.30-tiden og skal etter planen komme til Haakonsvern innen midnatt. Transporten vil bli fulgt av fartøy fra Kystverket og Sjøforsvaret.

      I løpet av helga ble fregatten plassert på lekteren Boabarge 33 og så gradvis hevet. Søndag ble fregatten frigjort fra løftekjettinger og sveiset til lekteren.

      Lørdag var det noe dieselutslipp utenfor lensene rundt fregatten. Kystverket har jobbet med å samle opp dette.

      KNM Helge Ingstad kolliderte med tankskipet Sola ved Stureterminalen i Hordaland 8. november.

      (©NTB)

      Lekteren Boabarge33 med KNM Helge Ingstad har startet sin ferd mot Haakonsvern, søndag kveld. Foto: NRK POOL / NTB scanpix
       
    4. Profilbilde
      TV 203. mar 10:51
      Del
      Transporteres til Håkonsvern i kveld 
      I løpet av natten er Boabarge33 (BB33) hevet og KNM Helge Ingstad står nå tørt på lekterdekket. Sveising pågår på lekterdekket for å sjøsikre fregatten før transporten til Haakonsvern starter.
      Kjettingene som fremdeles er koblet rundt fartøyet vil bli kuttet av før avgang fra Hanøytangen. Etter avgang vil det militære perimeteret i området bli avsluttet.
       
      Forsvaret opplyser at transporten til Håkonsvern settes i gang i løpet av kvelden. 
    5. Profilbilde
      TV 202. mar 20:06
      Del

      Hele KNM «Helge Ingstad» er hevet over vann

      Hele KNM «Helge Ingstad» er lørdag kveld hevet opp og på plass på lekteren Boabarge 33.
      Nå starter ferden mot Haakonsvern, der fregatten etter planen være på plass søndag.

      Når fartøyet er ferdig sikret, vil kranlekterne Rambiz og Gulliver koble seg fra fregatten.

      Det vil så bli gjennomført ytterligere tiltak for å sikre fregatten om bord på lekteren. Når «Helge Ingstad» er på plass på lekteren, skal skipet fraktes til Haakonsvern. Der skal alt av olje og våpen fjernes fra fregatten.

      Forsvaret har opplyst at målet er å få fregatten til Haakonsvern i løpet av søndag.

       
    6. Profilbilde
      TV 202. mar 08:34
      Del
      KNM Helge Ingstad plasseres på lekteren 
      Fredag ble en nedsenkbar lekter senket under vannlinjen. Lørdag morgen opplyser kommunikasjonsrådgiver Elisabeth Sandberg i Forsvarsmateriell til TV 2 at lekteren har blitt senket åtte meter. 
      – Etter hvert så vil fregatten heves slik at den ligger tørt. Videre vil vi fortsette å pumpe vann ut av Helge Ingstad. Når fartøyet er tømt for vann, vil vi sakte men sikkert fjerne løftekjettingene og sørge for at sikringen er tilfredsstillende. Fregatten vil deretter bli koblet fra, før man starter hjemreisen til Håkonsvern, sier Sandberg. 
       
      Forsvaret regner med at fregatten er hevet i løpet av formiddagen. Etter planen skal KNM Helge Ingstad være på plass på Håkonsvern søndag. Der skal alt av olje og våpen fjernes fra fregatten.  
      Foto: Forsvaret
       
    7. Profilbilde
      TV 201. mar 10:53
      Del
      Senker lekter under vann
      Fredag formiddag går alt etter planen på Hanøytangen. 
       
      – Besetningen gikk om bord igjen i går kveld, og begynte den aktive vanndreneringen. Løfting vil skje sakte, men sikkert, sier kommunikasjonsrådgiver i Forsvarsmateriell Elisabeth Sandberg til TV 2. 
       
      Nå senkes en nedsenkbar lekter under vannlinjen, slik at man kan begynne å heve fregatten iløpet av ettermiddagen. Når hevingen begynner fra undersiden, vil mannskapet etterhvert gå om bord i fregatten for å fortsette vanndreneringen. 
       
      – Når lekteren har tatt last, og fartøyet er stabilt, så vil mannskapet gå på igjen. Da fjerner man også løftekjettingene, sier Sandberg.
    8. Profilbilde
      TV 228. feb 22:44
      Del
      TV 2 har i kveld hatt besøk av Svein Kristiansen, professor emeritus i marin teknikk ved NTNU og Johanne Marie Trovåg, instituttleder for maritime studier ved Høgskulen på Vestlandet, som har svart på spørsmål fra leserne. Svarene kan du lese til høyre. 
       
       
    9. Profilbilde
      TV 228. feb 21:43
      Del
    10. Profilbilde
      TV 228. feb 19:30
      Del
      MARINEBASE: Når arbeidet med hevingen er over, er planen at fregatten skal dokksettes på en lekter og fraktes til Haakonsvern. Planen er at skipet tømmes for våpen og ammunisjon når det er fremme på marinebasen. Foto: Jakob Østheim/Forsvaret
       

    Spør TV 2s eksperter

    Spørsmål om abonnement eller video?
    Takk for din melding!
    1. Profilbilde
      Hans Hansen 01. mar 00:15
      Del
      Vet fra egen erfaring i marinen at en av og til øver på å gå "i blinde" dvs uten bruk av GPS og elektroniske kart. Seiler da etter bestikkregning, ved hjelp av logg, kompass og stoppeklokke. Er det dette H. I har drevet med, og da evt uten noen på "bakrommet", med instrumentene på, som sikkerhet? Det er tydelig at den som hadde kommandoen på HI ikke visste hvor han var.

      SVAR: Foreløpig er det uklart hvilke vurderinger som er gjort i forkant av sammenstøtet. Forhåpentligvis og antakeligvis vil Havarikommisjonens rapport gi mer klarhet i dette.
    2. Profilbilde
      Kim Larsen01. mar 00:13
      Del
      Hvorfor drar ikke vaktsjefen i spakene for å senke farten og få oversikt over situasjonen Helge Ingstad er i?

      SVAR: Spesifikke vurderinger som ble gjort om bord vil komme frem i Havarikommisjonens rapport og er dessverre ikke noe vi vet noe om på nåværende tidspunkt.
    3. Profilbilde
      Bjarne Jensen01. mar 00:11
      Del
      Når det gjelder AIS, Så vil vel det være at Sola TS lettere kunne identifisert fregatten og tidligere kunne opprettet kommunikasjon. For fregatten, så hadde de AIS mottaker funksjonen på og skulle slik sett kunne sett hva som var på vei i mot???

      Svar: Ja, det stemmer.
    4. Profilbilde
      Kim Larsen01. mar 00:10
      Del
      Hvorfor dro ikke vakthavende på fregatten i spakene for å senke farten og få oversikt?

      SVAR: Spesifikke vurderinger som ble gjort om bord vil komme frem i Havarikommisjonens rapport og er ikke noe vi vet noe om. Så langt vet man ikke hvilke vurderinger som ble gjort før ulykken inntraff.
    5. Profilbilde
      Roy Helge Nilsen01. mar 00:10
      Del
      Hvorfor slo ikke fregatten bakk og stoppet helt opp til situasjon var avklart ?

      SVAR: Spesifikke vurderinger som ble gjort om bord vil komme frem i Havarikommisjonens rapport og er ikke noe vi vet noe om. Så langt vet man ikke hvilke vurderinger som ble gjort før ulykken inntraff.

    TIPS OSS!

    Tips oss på 02255 eller klikk her for å sende inn ditt tips.